Amíg időnk van...

Létrehozva: 2017.12.31. 00:00, frissítve: 2018.01.03. 11:21
Fabiny Tamás
...Van aztán a kairosz, ami viszont az Isten által rendelt idő Ez az alkalom, amit megragadhatunk, az esély, amivel élhetünk. Ennek mértékegysége nem a perc vagy az óra, hanem a kegyelem és az irgalom... (Kossuth Rádió, Vasárnapi Újság, 2017. december 31.)

Szilveszter napja az időről szól Talán már nap közben is többször pillantunk az óránkra, hogy be tudjuk osztani időnket. Éjfél előtt néhány perccel pedig sokan fogjuk nézni, amint a másodpermutató apró lépteivel körbeér, vagy digitális kijelzőn figyeljük, mikor is van itt az éjfél, hogy pezsgődurrogással, tűzijátékkal és akár harangszóval köszöntsük a 2018-as új esztendőt.

       Mennyi idő van még hátra?

Sporteseményeken az eredményjelző táblán ott van az óra, és mind a játékosok, mind a nézők láthatnak. Tudni kell, mikor lehet az utolsó akciót indítani, mikor jöhet vissza a kiállított játékos, meddig van esély a győztes gól megszerzésére.

       Amikor elromlik egy háztartási gép, megnézzük, lejárt-e már a garancia.

       A megvásárlandó élelmiszer csomagolásán feltűnő helyen szerepelnie kell egy dátumnak: meddig fogyasztható.

       Sok mindent tudunk hát. Azt viszont nem, hogy meddig tart Isten kegyelmének ideje.

       Pál apostol így fogalmaz a galatákhoz írt levelében: „Amíg időnk van, tegyünk jót mindenkivel, leginkább pedig azokkal, akik testvéreink a hitben” (Gal 6,10).

       Amíg időnk van…

       Meddig tart a ma? Meddig tart a türelem időszaka? Mikor jár le az idő?

       Szilveszter napján jó tudatosítanunk, hogy a bibliai görög nyelv két fajta időt ismer. Az egyik a kronosz, a múló idő. Amire a másodpercmutató vagy a digitális csipogás is emlékeztet minket. A kronosz szóval a világi időt, az ember idejét jelölik, ami olyan szavakban is tovább él, mint kronológia, krónika, kronométer. Van aztán a kairosz, ami viszont az Isten által rendelt idő Ez az alkalom, amit megragadhatunk, az esély, amivel élhetünk. Ennek mértékegysége nem a perc vagy az óra, hanem a kegyelem és az irgalom.

       Megtaláljuk-e a múló időben az Örökkévaló kegyelmét?

       „Amíg időnk van, tegyünk jót mindenkivel”.

       Jézus számos rövid elbeszélésében figyelmeztet arra, hogy egyszer lejárhat a kegyelmi idő.

       Az egyik példázat szerint egy gazdag ember a sikerein felbuzdulva egyre nagyobb csűrt építtet, hogy ott a mind bőségesebb termés elférjen. Boldogan fürdőzne a földi, gazdasági sikerekben, amikor egy hang így szól hozzá: „Bolond, még az éjjel elkérik tőled a lelkedet! Kié lesz akkor mindaz, amit felhalmoztál?” (Lk 12,20).

Egy másik példázatban a dúsgazdag, bíborba és patyolatba öltözött ember nem vesz tudomást a küszöbén fekvő Lázárról a szerencsétlen koldusról, akinek kutyák nyaldosták a sebeit. A gazdag embert aztán váratlanul elragadja a halál, így elmulasztja az esélyt, hogy emberszámba vegye a koldust.

„Amíg időnk van, tegyünk jót mindenkivel”. Nem számíthat szilveszteri ünneprontásnak, ha megkérdezem: megteszünk-e mindent annak érdekében, hogy közöny és önzés helyett irgalom és szolidaritás jellemezze világunkat? Valljuk-e szóval és cselekedetekkel, hogy Isten mindig a „lázárok”, a rászorulók Istene? Cselekszünk-e ténylegesen azért, hogy ebben a világban – közel és távol – kevesebb legyen a szenvedő? Merjük-e korunk bíborba és patyolatba öltözöttjeit figyelmeztetni? Megteszünk-e mindent a mai szegényekért, és a szegénység okainak felszámolásáért?

Az óra ketyeg. Közeledik az éjfél. A múló időt ismerni véljük. De élünk-e a kegyelem idejével?