A digitális világ sokszínűsége – Szakmai programok napja a NYEPA-n

Hibaüzenet

  • Notice: Undefined offset: 25 user_node_load() függvényben (/var/www/external/drupal/public_html/modules/user/user.module 3738 sor).
  • Notice: Trying to get property of non-object user_node_load() függvényben (/var/www/external/drupal/public_html/modules/user/user.module 3738 sor).
  • Notice: Undefined offset: 25 user_node_load() függvényben (/var/www/external/drupal/public_html/modules/user/user.module 3739 sor).
  • Notice: Trying to get property of non-object user_node_load() függvényben (/var/www/external/drupal/public_html/modules/user/user.module 3739 sor).
  • Notice: Undefined offset: 25 user_node_load() függvényben (/var/www/external/drupal/public_html/modules/user/user.module 3740 sor).
  • Notice: Trying to get property of non-object user_node_load() függvényben (/var/www/external/drupal/public_html/modules/user/user.module 3740 sor).
Létrehozva: 2019.07.05. 08:03, frissítve: 2019.07.30. 10:44
Szöveg: Kecskeméti Zsuzsanna, fotó: Magyari Márton
Nyíregyháza – A digitalizációhoz kapcsolódó szakmai szekcióülésekkel folytatódott a Nyári Evangélikus Pedagógus Akadémia 2019. július 3-án.

A NYEPA harmadik napját igazán akadémikusnak lehet nevezni, hiszen a 300 résztvevő pedagógus különböző témájú továbbképzéseken vett részt a digitális fejlesztések és lehetőségek témakörében.

Ezek a mai fiatalok?! címmel Bereczki Enikő generációs és ifjúsági szakértő a digitális bennszülöttként vagy Y és Z generációként emlegetett nemzedékről beszél, és olyan főként hátrányos helyzetű fiatalok számára szervez programokat, tréningeket akik hátrányos helyzetükből adódóan nagyon leszakadnak a digitális fejlődés terén is.

A digitális világ és humánerőforrás az iskolai könyvtárban – Könyvtáros-tanárok a felhők felett címmel Petróczi Gábor a könyvtáros és könyvtáros tanár munkajogi helyzetét feszegette, és az informatikai módszerek eltérései, a digitális kommunikáció jelenét vizsgálta jelenlévőkkel.

A média és az oktatás kapcsolata címmel Juhász Péter és Juhász Tamás a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium tanárai gyakorlattal egybekötött bemutatón szemlétlették a tudományvizualizációs lehetőségeket a természettudományos órákon. Ehhez kapcsolták a tudásmegosztásra alkalmas oktatóvideók, kisfilmek elkészítésének lehetőségét, amivel az intézmény egész évben nagyon sokat foglalkozott, a Reál-Tudásfeltöltés 500 keretében és új lehetőségek tárházát fedezték fel a természettudományos oktatásban. 

Nyomódúc és/vagy számítógép – a hagyományos grafikai technikák és a számítógépes grafikai kölcsönhatásairól dr. habil Szepessy Béla a Nyíregyházi Egyetem Vizuális Kultúra Intézetének vezetője a hagyományos grafikai technikák (rézkarc, fametszet, szitanyomat) és a digitális technikák egymásra gyakorolt hatását vizsgálta. Külön foglalkozik a vegyes eljárásokkal, amelyek a tradicionális és a digitális technikákat ötvözik, az úgynevezett TRADIGIT technikával, hozzájárulva a számítógépes grafika humanizálásához.

Dr. Szilágyi Barnabás a Debreceni Egyetem tanszékvezető a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai kar Főiskolai Docense, Az óvodai feladatainkat segítő online digitális rendszer kiépítéséről tartott előadást az óvodapedagógusok számára.

Dr. Havassy András az Okos telefonok és 21. századi kompetenciák címmel két részből álló előadásában olyan programokat mutatott be és próbált ki, melyek okostelefonnal használhatók, illetve elméletben is foglalkozott azzal, hogy alkalmasak-e az okostelefonok a 21. századi kompetenciák fejlesztésére. 

Dr. Major László PhD jövőkutató matematikus a turkui LUMA központ igazgatója Tudománynépszerűsítő turizmus és a természettudományi tárgyak oktatása Finnországban – Az SNI diákok helyzete a finn oktatási rendszerben címmel a SciCruise szórakoztató tudományos fesztiválról, az okostelefonok és a mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségeiről tartott előadást, majd kerekasztal beszélgetést folytattak Mező Ivett és Vargáné Rimóczi Gyöngyi gyógypedagógusok moderálásával, a kiemelt figyelmet igénylő diákok helyzetéről.

Zircher Zita német nyelvi nemzetiségi szaktanácsadó a nyelvi órákon használható digitális feladatokról tartott előadásában arról beszélt, hogyan tarthatunk saját tartalommal töltött digitális feladatokat és lépésről lépésre vezette résztvevőit a lehetőségeken.

Zámbóné Karner Anikó Algoritmikus gondolkodás fejlesztése aló tagozaton címmel elméleti és gyakorlati foglalkozást tartott az érdeklődőknek. Az előadás az algoritmikus gondolkodás fejlesztéséről, szintjeiről, a NAT követelményeiről ,a tanítók lehetőségeiről értekezett, majd felvetette azokat a kérdéseket, hogy kell–e az egymáshoz kötődő fogalmakból, műveletekből, sémákból algoritmusokat kialakítani. Ennek folyamtára gyakorlati lehetőségeket mutatott legóval, programozással, játékos feladatokkal. 

Digitális játéktér vagy digitális játéktár – elektronikus módszertani lehetőségek irodalom órán címmel az egész évben fejlesztett evangélikus irodalmi ajánláshoz kapcsolódva tartott a regény és animáció kapcsolatáról gyakorlati ismeretekkel kiegészítve előadást Gazsóné Gugolya Beáta Selma Lagerlöf: Nils Holgersson című regényét feldolgozva.

Tamás Melinda a Túrmezei Erzsébetről készített tananyaghoz kapcsolódva készített digitális élménypedagógiai fejlesztéseit mutatta be és gyakorlati foglalkozás keretében ki is próbálta a jelenlévő pedagógusokkal.

Az akadémián helyet kapott az iskolalelkészek műhelye is Koczor Tamás és Győri Gábor Dávid vezetésével, hol a téma a XXI. századi oktatási eszközök és applikációk felhasználásnak lehetőségei volt az iskolalelkészi munkában.

A szakmai programokat szakrális feltöltődés követte, Szemerei János, a nyugati egyházkerület püspöke, úgyis mint oktatásért felelős püspök úrvacsorás istentisztelettel búcsúzott a résztvevőktől. Igehirdetésében az egységre, az összetartozásra utalt, amit az Úrvacsora közösségében megélhetünk. Mindezt egy kedves személyes élményen keresztül közelítve meg, egy családi költözés során az új településen egy Szemerei családba botlottak, akit mindenki tisztelt, szeretett, és őket mindig a másik csak nevében rokon családhoz tudta kapcsolni. Mindeközben ők tisztelettel, de távolsággal kezelték a helyzetet, hiszen nem ismerték egymást a másik családdal. Mindaddig, míg egy családfakutatás során ki nem derült, hogy milyen mélyen összetartozó rokoni szálak kötik össze családjaikat. Onnantól kezdve a felmenők emlékei és az élő családtagok között egy nagyon mély és őszinte szeretetkapcsolat alakult ki. Ugyanzet a mély kapcsolatot élhetjük át Krisztusban az Úrvacsora által, hiszen az Ő testét és vérét magunkhoz véve a krisztusi kapocs rokonná tesz idegenként minket, és a bűnbocsánat mélysége igazi testvéri szeretetet ébreszt az egy közösséghez tartozók között, ami nem egy kötöttség, hanem egy szabad, rokoni élményen alapuló szeretetközösség.

Az igehirdetés után a Roma Szakkollégium rövid bemutatása következett, majd a három nap alatt zajló geoláda játék eredményhirdetése és a díjak átadása.

Ezt követően Pampuch Zoltán a Luther Márton Kollégium igazgatója összefoglalta három nap eseményeit és történéseit, és szeretettel búcsúztatta el a jelenlévőket és kívánt kellemes pihenést a nyári szünetre. 

A rendezvény záró momentumaként a Nevelési és Oktatási Osztály és az Evangélikus Pedagógiai Intézet két vezetője Varga Márta és Majorosné Lasányi Ágnes megköszönték a szervező nyíregyházi intézmények munkáját és bejelentették, hogy a következő NYEPA helyszíne Szarvas lesz, ahol két intézmény a Vajda Péter Evangélikus Gimnázium és a Benka Gyula Evangélikus Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola lesz a vendégváró. Varga Márta azt is előrevetítette, hogy két év múlva Sopron a várományosa a nyári akadémiának.