Északi Evangélikus Egyházkerület

Történet

Conservando et renovando

– hangzik a kerület lutheri ihletésű jelmondata. A megőrizni és megújítani szópár elsőre talán furcsának tűnhet, de történeti szempontból sem lehetett volna találóbb üzenetet választani az egyházkerületünk számára. A Magyarországi Evangélikus Egyház Északi Egyházkerülete a mai formájában csupán
2000 óta létezik. Az egyházkerülethez tartozó területek így ebben a formában soha nem alkottak korábban egy közösséget. Ennek ellenére a reformáció magyarországi megjelenése óta eltelt évszázadok során mégis sok szállal kötődtek egymáshoz. A 2000-es évek óta az egyházkerület egyik fontos hivatása ezeket a történelmi kapcsolatokat megőrizve az új kereteket a régire építő, újult tartalommal megtölteni.

A magyarországi reformáció egyik fontos színtere a mai északi egyházkerület területére esett (Eger, Tokaj, Debrecen). Olyan kiemelkedő elődök működtek itt, mint Huszár Gál vagy Bornemisza Péter. A lutheri hitelvek szerint élőket először az 1610-es zsolnai zsinat szervezte egyházi keretek közé. Itt a tíz vármegye evangélikusai gyűltek össze, három szuperintendenciát hoztak létre: Liptó, Árva, Trencsén vármegyék, Turóc, Nógrád, Zólyom, Hont vármegyék és Bars, Nyitra, Pozsony vármegyék területéből. A tolnai zsinat rendelkezései máig kihatnak egyházi életünkre. Ekkor született meg az egyházkerületi rendszer, a világiak és lelkészek együttműködése az egyházkormányzatban. A zsinat fontosnak érezte az anyanyelviség védelmét is, ezért a szuperintendensek mellé inspektorokat választott (két német és egy magyar nyelvűt), aki a hívekkel saját nyelvükön tud beszélni.

A török kiűzése után átalakult az ország közigazgatása, melyet Pozsony központból a Habsburg-adminisztráció négy nagy kerületre osztott: Dunáninnen (Felvidék nyugati része), Tiszáninnen (Felvidék keleti része), Dunántúl és Tiszántúl. Ekkor jött létre az evangélikus egyházat is meghatározó négykerületes rendszer, melyet a II. Carolina Resolutio rögzített 1734-ben. A dunántúli egyházkerület, a dunáninneni egyházkerület, amelyhez Pozsony, Nyitra, Trencsén, Liptó, Turóc evangélikussága került, a bányai egyházkerület, ami Zólyom, Hont, Bars, Nógrád vármegyékből, illetve a felszabaduló és folyamatosan újra települő Duna–Tisza közéből és dél-magyarországi területekből állt, valamint a tiszai egyházkerület, melynek részei a hat szepesi-sárosi szabad királyi város, Gömör vármegye, Abaúj-Zemplén-Szabolcs vármegyék, sőt 1880-as évektől a brassói egyházmegye és ennek révén a hétfalusi csángók is idetartoztak.

1894-ben a budapesti zsinaton a szlovák nemzeti törekvések visszaszorítása miatt mesterségesen átszabták az egyházkerületi határokat. A szlovák többségű dunáninneni területhez kapcsolták Nógrádot, Hontot, Barsot és Fejér-Komáromot.

A trianoni békeszerződés következtében az ország jelentős területi veszteségeket szenvedett, de az evangélikus egyházkerületi határokat, mivel azt a trianoni szerződés elismerésének érezték, nem módosították, így azonban egyenlőtlen lett az egyházkerületek súlya.

A II. világháborút követően a kommunista államhatalom nyomására ismét megváltozott az egyház szervezeti struktúrája. 1952-ben eltörölték a négykerületes rendszert, és helyette az országot a földrajzi és történelmi szempontokat figyelmen kívül hagyva kettévágták, és megalakították az északi és déli kerületet. Mindkettőnek a központja Budapest lett. Majd a rendszerváltást követően 2000-ben született meg a mai három egyházkerületes struktúra.

A történelmi előzményekből is látszik, hogy fontos, és nem is lehetetlen megtalálni azokat a tényezőket, melyek összefoghatják az északi egyházkerület híveit. Ilyen egyrészt a sok helyütt erős szlovák hagyomány, mely máig ható erős közösségmegtartó- és formáló erő. Ugyanakkor az egyházkerület jelentős része hasonló demográfiai, gazdasági problémákra keresi a megoldásokat (kis falvak elöregedés, elnéptelenedése, a hagyományos nagy gyülekezetek fogyása, romaintegráció, a misszió lehetőségei.) Ezekre a kérdésekre kész válaszaink nincsenek, nem is lehetnek, de imádságos szívvel hordozva egyházkerületünk ügyeit rátalálhatunk a megoldás felé vezető útra. Kiépült intézményrendszerünk (iskoláink, óvodáink, diakóniai intézményeink) mind jó kiinduló pontként szolgálhatnak, melyeken keresztül elérhetjük az egyházkerület területén élőket.

Források:

Czenth Miklós: Régi egyházkerületek nyomában. https://zope.lutheran.hu/ujsagok/evelet/archivum/2006/06/061

Kovács Rudolf Zoltán: Kényszerpályák mentén – az 1952-es evangélikus egyházszervezeti átalakítás története. https://ujkor.hu/content/kenyszerpalyak-menten-az-1952-es-evangelikus-egyhazszervezeti-atalakitas-tortenete

Őrállók. Szerk. Detre János. https://medit.lutheran.hu/files/detre_janos_szerk_orallok_2006.pdf

Fabiny Tibor: A Magyarországi Evangélikus Egyház rövid története. Budapest, Evangélikus Sajtóosztály, 1997.

Az egyházkerület logója
Gazdag szimbolikájával még egy logó is prédikálhat. A kereszt áll hitünk középpontjában, és ilyenkor arra emlékeztet, hogy a betlehemi jászol és a golgotai kereszt ugyanabból a fából van faragva. A rajzon látható kör a teljességet jelképezi, és a mi esetünkben utalhat a Magyarországi Evangélikus Egyház Északi Egyházkerületére, amelyben – mint Krisztus egyetemes egyházának tagjai – szolgálatunkat végezzük. A rajz magában rejti továbbá a Krisztus-monogramot, ezt az őskeresztény jelképet.

Emblematikus püspökelődök

Túróczy Zoltán (1893–1973)

Teológiai tanulmányai után több helyütt (Komárom, Ózd, Arnót, Győr) szolgált. 1939-től a nyíregyházi gyülekezet lelkésze és a Tiszai Egyházkerület püspöke lett.  Háborús bűntettek vádjával 1945-ben letartóztatták, és 10 évnyi fegyházbüntetésre ítélték. 1946-ban szabadlábra helyezték, és 1948-ban a Népbíróságok Országos Tanácsa az ellene való eljárást kegyelmi úton megszűntette. Kapi Béla dunántúli püspök félreállítása után a Dunántúli Evangélikus Egyházkerület püspökévé választotték 1948-ban. 1952-ben erős állami nyomásra nyugdíjazták. 1957 januárjában az Északi Evangélikus Egyházkerület gyülekezetei választották püspökké, de az Állami Egyházügyi Hivatal 1957 decemberében félreállította.

Szabó József (1902-1986)

Teológiai tanulmányait a soproni teológián és Angliában végezte. Kapi Béla püspök Győrben, 1926-ban szentelte lelkésszé. 1935-től a Dunántúli Harangszó főszerkesztője. Dániában és a skandináv államokban is folytatott tanulmányokat. Majd Körmenden, Győrben, Komáromban szolgált. 1948-ban balassagyarmati székhellyel a Dunáninneni Evangélikus Egyházkerület püspökké választotta. A kommunista államhatalom nyomására 1952-ben átalakították az evangélikus egyház szervezetét, s a korábbi négy egyházkerület helyett kettőt hoztak létre, így Szabó József püspöki szolgálata is megszűnt, lelkészi munkáját Balassagyarmaton folytatta 1973-ban történt nyugdíjazásáig.

Egy rövid, de emblematikus történet, mely megvilágítja a korszakot. A történteket dr. Fabiny Tamás, az egyházkerület püspöke idézte fel püspöki székfoglalójában.

„Ez a konkrét kereszt, amit most megkaptam, díszdobozának bevésése szerint, eredetileg a hajdani Dunáninneni egyházkerület utolsó püspökéé, az áldott emlékezetű Szabó Józsefé volt. Ő 1948. március 18-án vette fel ezt a keresztet. A püspökiktatásra a balassagyarmati templomban került sor. Vészterhes idő volt ez, amikor már igencsak gyülekeztek a felhők a nemzetünk és egyházunk fölött. Az iktatást végző Kapi Béla püspök emlékiratában idézi fel ezt a napot. Amint Radvánszky Albert egyetemes felügyelővel Balassagyarmatra tartottak, autójuk tengelytörést szenvedett. Hamarosan egy, ugyancsak az iktatásra igyekvő minisztériumi luxuskocsi vette fel őket, amely Mihályfi Ernő minisztert, Kapi szavai szerint “a radikális politikai irány egyik legfanatikusabb vezérét”, Rákosi Mátyás bizalmasát vitte a püspökiktatásra. Mennyire beszédes ez a jelenet 1948-ból! Az egyházi autó lerobbanva az út szélén marad, a püspök és a felügyelő kénytelen az állami kocsiba átülni. A történetnek ezzel nincs vége. Az államminiszter tüstént ízelítőt adott a kormány egyházpolitikájából: megtiltotta, hogy Túróczy Zoltán, a börtönéből már kiszabadult, de pertörlésben még nem részesült nyíregyházi püspök részt vegyen az iktatás szertartásában. Ordass Lajos püspök azonosította magát megalázott püspöktársával, és hozzá hasonlóan ő is csak mint magánszemély vett részt az alkalmon.”